Vaalit 2020 - Henriikka Väisänen

Tervehdys kaikille! :)

Jyty on minulle hyvin tärkeä osa elämääni, joten kerronpa täällä yhdistyksemme omien sivujen palstalla pikkuisen enemmän taustastani ja ajatuksiani Jytystä ja ehdokkaaksi asettumiseen vaikuttavista tekijöistä.

Olen Henriikka alias Hennu, 38-vuotias Jyty-aktiivi täältä Iisalmesta. Tällä hetkellä työskentelen Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä tietohallinnossa tehtävänimikkeellä tietojärjestelmäasiantuntija. Työtehtäviin kuuluu tietojärjestelmäarkkitehtuurin ja projektien lisäksi mm. tietoturvavastaavan tehtävät. Opiskelen työn ohella tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.

Jyty Iisalmi ry:ssä olen ollut jäsenenä vuodesta 2007 lähtien, kun tulin työharjoitteluun Iisalmen terveyskeskukseen. Mielikuva hyvästä ammattiliitosta oli muodostunut jo siitä, kun äitini kuului Jytyyn jo KVL-ajoilta.

Varsinainen Jyty kipinä iski, kun osallistuin vuonna 2009 Nuori jytyläinen -koulutukseen Jyväskylässä. Silmät avautuivat ammattiyhdistystoiminnasta ja kohtasin huipputyyppejä eri puolelta Suomea. Vuodesta 2011 alkaen minua pyydettiin yhdistyksemme nuorisovastaavaksi. Yhden yön yli sitä mietin ja vastasin myönteisesti. Oma yhdistys on ollut minulle alusta asti merkittävä, iloa ja hyvää mieltä tuottavaa toimintaa tarjoava yhteisö. Innostuin  yhdistyksemme kehittämisestä ja sitä pääsin toteuttamaan mm. tämän yhdistysavaimen ja sähköisen työhuoneen keinoin.

Aluetoiminnasta kiinnostuin Jytyn koulutusten myötä ja varsinkin Itä-Suomen alueen nuorisovastaavien tapaamisten myötä. Tästä muistan ikuisesti Tahko-seminaarit. Tämän myötä hakeuduin Itä-Suomen alueen nuorisovastaavaksi. Olen toiminut tässä roolissa kauden 2017-2018, ja kirjoittamishetkellä käyn tätä kuluvaa, viimeistä kautta eli 2019-2020. Alueen nuorisovastaavana olen kuulunut myös Jytyn tulevaisuustyöryhmään ja se vasta avasikin silmät ja antoi minulle paljon, kun pääsimme tekemään valtakunnallista työtä tämän mahtavan porukan kanssa, me nuorisovastaavat ja koko liiton porukka. Aluetapahtumien suunnittelu ja toteutus on ollut huippua!

Nuorisojäsenyyden ikä"RAJA" on 37 vuotta ja nyt kun minullekin tuli tämä aiheeseen liittyvä level upon intoa ja motivaatiota jatkaa Jytyn valtakunnallisessa toiminnassa. Tästä syystä asetuin ehdolle ja tässä on vielä tarkemmin ajatuksiani nykytilanteesta:

Kun koko maailma on teknologisesti fokusoitunut on Jytyn pysyttävä kehityksen aallon harjalla ja hyödynnettävä kaikkia niitä keinoja, mitä saatavilla on jäsenyyden ylläpitoon, edunvalvontaan, verkostoitumiseen, jäsenhankintaan. Eli suoraan sanottuna masteroitava teknologiat, jotta se on tukena erittäin tärkeälle kenttätyölle. Jytyn kehittäminen tälle tasolle on ollut voimaa antava intoni jo vuosia.

Yhtä lailla kaiken teknologiabuumin rinnalla kehittyy jatkuvasti työn luonne ja niin paljon kuin etätyön olisi oltava työntekijän oikeus, on myös huomioitava työntekijöiden etätyöjaksaminen. Millaisia keinoja voisi Jyty tarjota moniammatillisen jäsenistön jaksamiseen työelämässä ja varsinkin etätyöelämässä tässä muuttuvassa maailmassa? Millaista kuormitusta jo pelkkä tiedonhallinta tuottaa  ja miten esimerkiksi tiedonhallintalain vaatimukset näkyvät jytyläisen työssä ja miten Jyty voisi tukea tai kouluttaa jäseniään tässä? Onko Jytyn digitaalinen saavutettavuus (ja yhtä lailla digitaalinen turvallisuus) kunnossa ja onko online-näkyvyys ajanmukaista niin, että Jyty ansaitsee erityisesti nuorten jäsentensä luottamuksen? Haluan olla mukana pohtimassa, suunnittelemassa ja kehittämässä ja varmistamassa näitä asioita kanssanne ja uskon, että kokeilemalla, tutkimalla ja positiivisella asenteella onnistuu

Tähän saakka minulle on kertynyt 10 vuoden työkokemus sote-alalta, taloushallinto- ja tietohallintonäkökulmista. Kaikki tämä on ollut opettavaa ja innostavaa - olen ylpeydellä sotelainen.

Tämän saattoi joku jo tietää, mutta rakastan tietotekniikkaa, pelaamista, TV-sarjoja ja  leffoja ja olen ylpeydellä nörtti :). Tästä johtuen toisin myös hieman erilaista näkökulmaa pöytään: Minulla on 15 vuoden kokemus harrastuksestani kansainvälisen online-verkkopeliyhteisön johtamisesta ja tapahtumien järjestämisestä verkossa etäteknologian keinoin

Olen iloinen, tunnollinen, ahkera ja omistautunut, valtuutathan minut :)

Toivottavasti tavataan ja olkoon Jytyn voima kanssanne!